Túlačky

Nordic Walking, Zdravotné benefity, 02. časť

Na dosiahnutie pozitívnych účinkov NW je veľmi dôležité robiť ho správne, keďže hneď v úvode prvej časti sme uviedli, že je to športovo-pohybová aktivita. NW nepatrí medzi aktivity s náročnou technikou, no jej nesprávne zvládnutie môže mať za následok, že jeho pozitívne benefity sa neprejavia vôbec alebo len v obmedzenom rozsahu. V niektorých prípadoch si dovolím povedať, že pri závažnejšom nezvládnutí správnej techniky sa môže dosiahnuť páve opačný efekt. Naopak, správnou technikou môžeme získať množstvo zdravotných benefitov (fyzických, psychických aj spoločenských).

02 chuze-nordic-walking

Zvládnutie techniky pri Nordic Walkingu je pomerne jednoduchá no zásadná vec.

Poďme pekne po poriadku:

  • NW v sebe nesie výrazný a významný rehabilitačný potenciál
  • pravidelné praktizovanie NW má za následok zdokonalenie a udržiavanie primeranej fyzickej kondície
  • Samozrejme samotný pobyt na čerstvom vzduchu a pohyb v prírode odpútava od starostí každodenného života a pozitívne vylepšuje celkovú psychickú kondíciu človeka – uvoľňuje psychické napätie a pomáha efektívnejšie zvládať stres.
  • Chôdza s palicami zlepšuje aeróbnu kondíciu, zvyšuje svalovú silu a vytrvalosť.
  • Taktiež má vplyv na zlepšovanie telesnej koordinácie a motoriky.
  • Lekári odporúčajú tento druh športu aj pacientom postihnutým osteoporózou.
  • Skutočnosť, že pri správnej technike chôdze sa zapája do činnosti až 90% svalov ľudského tela predurčuje nordic walking k udržaniu dobrého stavu dôležitých svalových partií vrátane brušného a chrbtového svalstva. Správne držanie tela pri chôdzi s paličkami jednoznačne odstraňuje bolesti chrbta.
  • Zapojenie viac než stovky svalov pôsobí priaznivo pri degeneratívnych ochoreniach chrbtice.

 

05 nordic walking muscles

 

 

  • Keďže pracujú i svaly ramien a pliec, celá horná časť trupu je mobilizovaná a dochádza k prirodzenému uvoľneniu a precvičeniu partii najviac postihnutých svalovými stuhnutosťami a bolesťami. Odľahčujú sa tak chronicky preťažované svaly na krku, posilňujú sa a výraznejšie pracujú tzv. hlboké svaly chrbta, ktoré napomáhajú vzpriamenej polohe tela a prirodzene sa uvoľňuje napätie krčnej chrbtice – odstraňuje sa jej stuhnutosť ako aj bolesti krčnej chrbtice.
  • Zlepšenie kondície okolo chrbticových svalov pomáha znižovať bolesti chrbtice uneurologických pacientov.
  • Rozvoj svalovej hmoty na dolných končatín pomáha odstraňovať bolesti nôh u cievnych pacientov.
  • Jeho významný rehabilitačný potenciál nachádza uplatnenie v rehabilitácii pooperačných stavov pohybového aparátu (operácia kolena, ramena, chrbtice …).
  • Pravidelná aktívna chôdza s paličkami tým, že účinnejšie zapája a zaťažuje krvný obeh a pľúca, komplexne posilňuje činnosť kardiovaskulárneho (srdcovocievneho) systému a dýchacej sústavy. Lepšou prácou srdca sa znižuje riziko srdcového infarktu, upravuje sa krvný tlak a s tým nepriamo súvisí aj jeho významné miesto pri prevencii civilizačných chorôb.
  • S aktívnejšou činnosťou srdcovocievneho systému je spojené aj naštartovanie lymfatického systému (intenzívna práca dlaní).
  • Okrem spomínanej fyzickej kondície sa Nordic walking priaznivo podpisuje aj pri zhadzovaní prebytočných kilogramov a stále častejšie sa uplatňuje v programoch liečenia nadváhy a obezity keďže j vedecky dokázané, že oproti bežnej chôdzi človek spáli  až  46% viac energie[1] a tak napomáha spaľovaniu nahromadených tukových zásob.
  • Pri NW sa dokáže vyburcovať tepová frekvencia v priemere o 10 – 15% nad úroveň štandardnúej chôdze. Bežne dosiahnuteľná „prevádzková“ tepová frekvencia srdca pri NW je 110 – 140 tepov za minútu – čo sú ideálne parametre pre najefektívnejšie spaľovanie tukov a teda znižovanie nadváhy. V prepočte na kalórie to znamená, že za hodinu intenzívnej NW chôdze môžete spáliť až 450 kalórií, oproti 280 kalóriám z „normálnej chôdze“.

 

03 severska-chuze-technika

Základné princípy správnej techniky,

 

  • Je všeobecne známe, že vyššou tepovou frekvenciou srdca, nespaľujeme tuky ale len cukry 🙂
  • Okrem toho chôdza s palicami patrí k nenáročným cvičeniam, ktoré sú schopí ľudia s vyššou nadváhou bezpečne vykonávať a pre ktorých je napr. beh vyslovene nevhodným druhom pohybovej aktivity (práve kvôli zvýšenej intenzite zaťaženia kĺbov – bedrových, kolenných či členkových a teda aj vyššiemu riziku zranenia).
  • NW znižuje zaťaženie kĺbov v porovnaní schôdzou bez palíc až o 30%. Toto ocenia zvlášť ľudia postihnutí artritídou a inými bolesťami kĺbov.
  • Nordic walking je vhodný aj pre ľudí s problémami udržiavania rovnováhy, podpora palicami zvyšuje istotu a plynulosť chôdze a to všetko bez nadmerného a zbytočného zaťaženia kĺbov.
  • Okamžitým fyziologickým účinkom chôdze s palicami je zvýšenie spotreby energie v tele oproti bežnej chôdzi bez palíc pri rovnakej rýchlosti (zvýšenie bolo zaznamenané na sledovaných skupinách žien aj mužov bez ohľadu na stupeň ich fyzickej zdatnosti). Príčinou vyššej spotreby energie je väčšie zapojenie svalovej hmoty v hornej časti tela. Množstvo spotrebovanej energie je samozrejme individuálne a závisí od rýchlosti chôdze a techniky. V prípade, že idete veľmi rýchlo, máte menej času pre efektívny odraz palicami a tým sa znižuje aj efektívne zapojenie svalstva hornej časti tela.
  • Chôdza s paličkami zlepšuje efektívne budovanie a výstavbu svalového aparátu dolných končatín a tak v nemalej miere predlžuje vzdialenosti ktoré môžu ľudia prejsť.
  • Významný pozitívny progres má NW liečbe porúch metabolizmu (hlavne pri zlou životosprávou získanom diabete (cukrovka) 2. stupňa, ako aj pri vysokej hladine cholesterolu a tukov v krvi).
  • Rytmická pohybová aktivita pri ,nordic walkingu v spolupráci so správnou životosprávou zlepšuje činnosť orgánov zažívacieho traktu a tým v nemalej miere prispieva k prevencii najmä chronických ochorení tráviaceho systému.
  • Tým tiež prispieva k prevencii a liečbe nádorových ochorení.

 

[1] štúdia: Cooper  Institute, Dallas, Texas,  r. 2000

 

Info čerpané z :
http://nordicwalkingtatry.sk/
http://www.nordic-walking-sport.sk/
http://www.ineurolog.sk/bolesti-chrbtice/nordic-walking-funguje-ako-univerzalna-rehabilitacia
http://www.trekingove-palice.sk/typy-palic-na-nordic-walking
http://www.kst.sk/index.php/aktuality-organizacia-85/182-nordic-walking

Obrázky z:
http://www.apotheken-umschau.de/Nordic-Walking
http://www.teleskopickehole.cz/hiking-vs-nordic-walking-technika-chuze 
http://www.nordicwalkingnorwich.co.uk/ 

Viac info o NW na:
http://inwa-nordicwalking.com/
http://inwa-nordicwalking.com/the-history-of-nordic-walking/
http://nordicwalkingtatry.sk/
http://fi.wikipedia.org/wiki/Nordic_walking
http://en.wikipedia.org/wiki/Nordic_walking