Túlačky

Nordic Walking, úvod, 01. časť

Čo vlastne Nordic Walking je?

08 nordic walkingNordic Walking (ďalej aj NW) alebo v preklade aj severská chôdza je ozdravno – športová pohybová outdoorová aktivita, ktorej základom je pre človeka najprirodzenejší druh pohybu – chôdza, ktorej sa denne, či už vedome alebo nevedome venujú všetci obyvatelia tejto planéty. Ide v podstate o aktívnu a dynamickú kondičnú chôdzu v rôzne náročnom teréne, pri ktorej chodec používa pár špeciálnych palíc vyvinutých pre tento druh aktivity. Niektoré zdroje ju označujú za najmladší druh športu. Každopádne, v súčasnosti je to najrýchlejšie sa rozvíjajúca pohybová aktivita na svete.

Zároveň by sme veľmi radi upozornili, že Nordic Walking nie je Trekking, pretože mnoho ľudí si tieto dve pohybové aktivity mýli a nepozná rozdiely medzi nimi! 

 

Veď palica ako palica, nie …?

Nie! Rozdiel medzi trekingovými (trekovými) a nordic walkingovými palicami je v ich technickom prevedení, ktoré samozrejme vychádza z účelu ich použitia.

 

11 trek palice LEKI

3-dielna trekkingová palica

Trekové palice – sú určené pre vysokohorskú turistiku, sú silnejšie a ťažšie, mohutnejšia je hlavne rukoväť palice. Dôležité je predovšetkým prevedenie pútka palíc. Sú väčšinou delené, 2 príp 3 dielne a teda aj výškovo nastaviteľné, kvôli lepšej uskladniteľnosti a prenositeľnosti.

10 nw palice exel

Typické znaky nordic walkingovej palice

Nordic walking palice – sú ľahšie, podobné palici pre bežecké lyžovanie. Hlavným špecifikom je prevedenie rukoväte a pútka palice. Pútko podopiera ruku a zápästie, podporuje správnu techniku ​​práce rúk, umožňuje odraz ruky pri nordic walking chôdzi. Palice pre nordic walking sú vybavené gumovou pätkou pre pohyb po asfalte. Pätka sa dá oddeliť pri chôdzi v lese, kde sa naopak zapichujeme bodcom do povrchu cesty. Môžu byť tiež delené (2 príp 3 dielne) prípadne jednodielne – presnej fixnej dĺžky.

 

Málinko histórie

Nordic Walking (čiže v preklade severská chôdza) vznikol na severe Európy, presnejšie vo Fínsku v prvej pol. 20 storočia. Okolo roku 1930 ho začali fínsky bežeckí lyžiari využívať v rámci letnej pohybovej a kondičnej prípravy. V 80-tych rokoch 20. Stor. sa rozvíja koncepcia NW ako športovej disciplíny nie len v praktickej ale aj metodickej rovine. Následne sa rozširuje do ďalších krajín Európy a celého sveta.

 

A pre koho je určený?

V podstate ide o jednoduchú, finančne nenáročnú a pomerne efektívnu aktivitu pre zdokonalenie a udržiavanie primeranej fyzickej kondície bez ohľadu na vek, pohlavie či telesnú kondíciu na zdravotnej príp. kondičnej úrovni. Je to aktivita vhodná na praktizovanie počas celého roku a prakticky vo všetkých klimatických podmienkach. Je vhodná prakticky do každého počasia, t.j. aj počas dažďa, vetra a sneženia čím dochádza k aktivácii funkcií imunitného systému a teda aj celkovému zlepšeniu jeho činnosti. Je ideálnou pohybovou aktivitou pre ľudí, so sedavým spôsobom práce. Vo všeobecnosti však platí, že Nordic walking je de facto vhodný pre každého. Je to aktivita zvládnuteľná deťmi, tehotnými ženami ale aj ľuďmi v pokročilejšom veku, po operácii či pri nadváhe, pre ktorých je napr. beh považovaný za nevhodnú aktivitu, práve z dôvodu zvýšenej záťaže kĺbov a teda aj vyššieho rizika vzniku úrazu. Vo vyspelých krajinách (škandinávske krajiny, Rakúsko, Nemecko, Taliansko, Poľsko …) je zaradená medzi pohybovú liečbu a vo svojich programoch ju majú zahrnutú aj viaceré liečebné kúpele a rehabilitačné strediská.

 

06 nordic_walking1

Názorne ukázané aktívne svalové partie počas jednotlivých druhov športov.

 

NW funguje ako prirodzená univerzálna rehabilitácia, pretože aktivuje a do aktívnej činnosti zapája množstvo svalov ako aj celé svalové skupiny. Tieto na jednej strane pracujú vo fyziologickom, no na druhej strane predsa len vyššom ako bežnom zaťažení. Nordic walking ponúka viac zdravotných benefitov v porovnaní s bežnou chôdzou, joggingom, jazdou na bicykli alebo behom. Pri tejto pohybovej aktivite zapájame do aktívnej činnosti až do 90% všetkých svalov tela (ide v podstate až do 650 svalov). Normálne chôdza, dokonca aj vo svižnejšom tempe, využíva „iba“ 70% svalovej hmoty. 

 

07 nordic walking benefits_2

70% vs 90% využívanie svalových partií pri normálnej a severskej chôdzi

 Okrem pochopiteľnej a prirodzenej práce nôh sa do aktivity zapájajú aj svaly chrbta, od krčnej až po bedrovú chrbticu a taktiež hlboké stabilizačné svaly trupu a hrude, ktoré aktivuje intenzívny pohyb rúk. Výdaj energie pri NW, je práve zapojením hornej polovice tela, o 46% vyšší ako pri bežnej chôdzi[1]. Zvýšenú záťaž si každý jedinec dokáže regulovať individuálne podľa „chuti“ a kondície a to buď úpravou rýchlosti chôdze alebo dĺžkou svojho kroku.

[1] štúdia: Cooper  Institute, Dallas, Texas,  r. 2000

 

Info čerpané z :
http://nordicwalkingtatry.sk/
http://www.nordic-walking-sport.sk/
http://www.ineurolog.sk/bolesti-chrbtice/nordic-walking-funguje-ako-univerzalna-rehabilitacia
http://www.trekingove-palice.sk/typy-palic-na-nordic-walking
http://www.kst.sk/index.php/aktuality-organizacia-85/182-nordic-walking

Obrázky z:
http://www.nordicwalkingbassano.eu/
http://vitalia.pl/pamietnik/Big90/2100609/blog,Chce-byc-dojrzala-i-atrakcyjna-kobieta-zewnetrznie-i.html
http://www.nordicwalkingonline.com/benefits.php
www.scuolasardanordicwalking.it 
http://www.exelpoles.co.uk/  
http://www.leki.com/

Viac info o NW na:

http://inwa-nordicwalking.com/
http://inwa-nordicwalking.com/the-history-of-nordic-walking/
http://nordicwalkingtatry.sk/
http://fi.wikipedia.org/wiki/Nordic_walking
http://en.wikipedia.org/wiki/Nordic_walking